مبحث سوم نجاست و طهارتنجس آن چیزی است که به خودی خود نجس است و به آن «عین نجس»می گویند.شامل خون،منی،مردار،مدفوع،ادرار،خوک،سگ،شراب و هر مایع مست کننده،آبجو،کافر،عرق شتر نجاست خوار. متجنس آن چیزی است که خود نجس نیست و با برخورد عین نجس،نجس می شود مانند فردی که لباسش با ادرار نجس شده است.ادرار و مدفوع
ادرار و مدفوع همه ی حیوانات حرام گوشت و دارای خون جهنده مثل گربه و روباه نجس است.
ادرار و مددفوع حیوانات حلال گوشت و حیواناتی که خون جهنده ندارند،پاک است.
ادرار و مدفوع حیوانات با گوشت مکروه مثل اسب و الاغ پاک است
فضله پرندگان حرام گوشت مثل کلاغ نجس است
ادرار و مدفوع حیوانی که معلوم نیست حلال گوشت است یا حرام گوشت پاک است
فضله حیوانی که معلوم نیست خون جهنده دارد یا نه مثل موش و سوسک پاک است
انسان مردهانسان مرده حتی اگر بدنش سرد نشده باشد تمام بدنش حتی ناخن، مو و دندان او نجس است مگر شهید در میدان جنگ و یا فرد فوت شده را غسل داده باشند و کسانی که در بمب گذاری یا ترور شهید شده باشد یا افرادی که در جنگ مجروح شده و در راه جان داده باشد جز این استثنا نیستندمردار
حیوان مرده که به طریق شرعی ذبح نشده باشد
مردار سنگ و خوک تمام اجزای بدنش نجس است
مردار حیوانی که خون جهنده دارد بجز سگ و خوک اجزای دارای روح مثل گوشت و پوست آن حرام و اجزای بدون روح آن مثل مو و شاخ پاک است
مردار حیوانی که خون جهنده ندارد جز سگ و خوک تمام اجزای آن پاک است
اجزایی که در حال حیات از بدن انسان یا حیوان با خون جهنده جدا می شود در حکم طهارت و نجاست با اجزای مردار تفاوتی ندارد یعنی اجزای بدون روح پاک و دارای روح نجس است
احکام اشیای چرم
اشیایی که از اجزای بدون روح حیوان بجز سگ و خوک تهیه شده پاک است هرچند ذبح شرعی نشده باشد و یا غیر مسلمان آن را ساخته و در بازار غیر مسلمان به بفروش برسد بنابراین لباس های پشمی،کرکی،مویی پاک است ولی اگر از مردار یا حیوان حرام گوشت باشد نماز با آن باطل است
اشیایی که از اجزای روح دار مردار حیوان با خون جنده تهیه شود نجس است مانند چیزهایی که از چرم تهیه شود مثل کیف، کفش، کلاهف کمربند، کاپشن،دستبند و بند ساعت
چیزی که معلوم نیست چرم است یا نه محکوم به طهارت است
چیزی که معلوم نیست از حیوان با خون جهنده دار است یا نه محکوم به طهارت است
احکام شیر و فرآورده های لبنی
شیر و فرآورده های لبنی که از حیوان حلال گوشت زنده گرفته می شود همگی پاک و خوردن آن حلال است هر چند غیر مسلمان آن را تهیه کرده باشد یا در بازار غیر اسلامی به فروش برسد مگر آنکه انسان یقین کند نجس شده است
شیر و فرآورده های لبنی حیوان حرام گوشت حرام است
خون
خون انسان و هر حیوانی که خون جهنده دارد مثل مرغ و گوسفند نجس است
خون حیوانی که خون جهنده ندارد مثل ماهی و پشه پاک است
خونی که گاهی در تخم مرغ دیده می شود نجس نیست ولی بنابراحتیاط واجب از خوردن آن اجتناب شود
خونی که از لثه بیرون می آید اگر با آب دهان مخلوط شود و از بین رود پاک است و در صورت فرو بلعیدن اشکال ندارد
خونی که به واسطه کوبیده شدن زیر ناخت و زیر پوست می میرد تا زمانی که زیر ناخن یا پوست است و راهی به بیرون ندارد، بیرون آوردن آن لازم نیست و وضو و غسل هم اشکال ندارد
شی قرمزی که معلوم نیست خون است یا نه باید طهارت صورت گیرد
خونی که معلوم نیست از حیوان خون جهنده دار است یا نه باید طهارت صورت گیرد
خون حیوانی که معلوم نیست خونش جهنده دارد است یا نه باید طهارت صورت گیرد
زردآبه ای که در حال بهبودی زخم در اطراف آن پیدا می شود و معلوم نیست با خون مخلوط شده است یا نه باید طهارت صورت گیرد
شراب و هر مایع مست کننده حتی در صورت جامد شدن نجس است
شی جامد مست کننده حتی در صورت ساییده شدن یا مخلوط با آب مثل بنگ و حشیش نجس نیست
آب انگور جوش آمده اگر مست کننده باشد نجس است و اگر مست کننده نباشد حتی در صورت خوردن نجس نیست
خرما و کشمش اگر همراه غذا بپزد و حتی اگر بجوشد حرام نیست
کافر
افراد منکر خدا
افراد منکر توحید
افراد نبوت پیامبر اکرم
افرادی که در صورتی که می داند آن چیز ضروری دین است ولی انکار می کند
افرادی که به ائمه اطهار دشنام می دهند و یا آن ها دشمنی می ورزند
نکته
اگر شی پاک به چیز نجس برخورد کند و یکی از آن دو تر باشد و رطوبت به دیگری منتقل شود نجس می شود
اگر معلوم نباشد پاک و نجس بهم خورده اند یا خیر آن چیز پاک است
اگر معلوم نباشد چیز پاک و نجس مرطوب بوده است یا خیر آن چیز پاک است
اگر معلوم نباشد روطبت یکی به دیگری سرایت کرده است یا نه آن چیز پاک است
خوردن و آشامیدن چیز نجس حرام است
اگر انسان ببیند کسی چیز نجسی را می خورد یا با لباس نجس نماز می خواند لازم نیست به او تذکر دهد مگر اینکه میزبان باشد
اگر انسان نداد چیز پاک نجس شده یا نه پاک است
وسایل منزل کسانی که بطور کامل مقید به طهارت و نجاست نیستند حتی اگر مسلمان نباشد در صورتی که یقین به نجس شدن آن ها نباشد پاک است
عطر و ادکلنی که غیر مسلمان ساخته ولی معلوم نیست با بدن وی تماس داشته یا نه پاک است
خوراکی هایی از قبیل شکر، قند، بیسکویت، شکلات، آدامس و… اگر در ساخت آن غیر مسلمان دست داشته ولی یقین به تماس با بدن وی نداریم و به گونه ای دیگر نجس نشده باشد پاک است
مطهراتآن چیزی که نجاست را پاک می کنداقسام مطهرات
آب
زمین
آفتاب
انواع آب و احکام آن
آبی که از آسمان ببارد آب باران گویند. اگر به چیز نجسی که عین نجاست در آن نیست یکبار ببارد پاک می شودو اگر به فرش و لباس و زمین نجس ببارد خیس شود پاک می شود و همچنین هرگاه آب باران در جایی جمع شود اگر چه کمتر از آب کر(۴۱۷/۳۷۷ کیلوگرم) باشد تا موقعی که باران ببارد حکم آب کررا دارد و چنانچه با نجاست برخورد کند پاک است تا زمانی که بو یا رنگ یا مزه نجاست نگرفته باشد پاک است
آبی که از زمین می جوشد و جریان دارد آب جاری و آبی که از زمین می جوشد و جریان ندارد آب چاه گویند. تا زمانی که بو یا رنگ یا مزه نجاست نگرفته باشند پاک هستند و در تطهیر اشیای نجس آب چاه و آب جاری حکم آب کثیر را دارند
آبی که از زمین نمی جوشد و از آسمان نمی بارد آب راکد است.اگر آب راکد به انداز آب کر یعنی(۴۱۷/۳۷۷کیلوگرم) باشد آب کثیر است مثل آب های لوله های ساحتمان و تا زمانی که بو یا رنگ یا مزه نجاست نگرفته پاک است و آب راکدی که کمتر از آب کر باشد آب قلیل است و با برخورد با نجاست نجس می شود و آب قلیلی که روی یک چیز نجس ریخته می شود تا نجاست را برطرف کند نجس شده و دیگر نمی تواند برای تطهیر از آن استفاده کرد
آبی که از چیزی گرفته شود مثل آب سیب یا با چیزی مخلوط شود مثل شربت آب مضاف است. آب مضاف چیز نجس را پاک نمی کند و با برخورد با چیز نجس ولو در حد کم نجس می شود و همچنین وضو و غسل با آب مضاف باطل است
ظرفی بجز ظرفی که در آن با شراب نجس شده و یا سگ و خوک در آن چیز روان خورده باشند با آب کثیر یک مرتبه و با آب قلیل سه مرتبه پاک می شود
اشیا بجز ظرف اگر با ادرار نجس شده باشد با آب کثیر یک مرتبه و با آب قلیل سه مرتبه پاک می شود
اشیا بجز ظرف که با غیر از ادرار نجس شده باشد چه با آب قلیل و چه با آب کثیر یک مرتبه پاک می شود
برای تطهیر اشیای نجس ایتدا عین نجاست باید برطرف شود و سپس به تعداد گفته شده باید آب کشید
فرش، لباس و چیزهایی مثل آن ها که آب را به خود می گیرد و قابل فشردن است چنانجه آب قلیل تطهیر می شود باید بعد از هر بار شستن آب آن را باید فشار داد تا آب داخل آن بیرون بیاید و در آب کثیر و جاری احتیاط واجب باید آب داخل آن گرفته شود
ظرف نجس در آب کثیر یک بار در آب فرو برده و بیرون آورده شود و در آب قلیل سه مرتبه پر از آب کرده یا در آن آب ریخته و هر بار طوری برگرداند که به جاهای نجس برسد و بیرون بریزد
چگونگی تطهیر آب نجس
برای تطهیر آب قلیل نجس شده باید از آب کثیر، آب جاری یا چاه استفاده کرد و همچنین باران برآن ببارد و با آن مخلوط شود و اگر بو یا رنگ یامزه نجاست گرفته با آن مخلوط شود و از بین برود
برای تطهیر آب کثیر یا جاری یا چاه باید به اندازه آب کر، جاری یا چاه به آن اضافه شود یا باران بر آن ببارد تا بو، رنگ، مزه نجاست از آن گرفته شود و با افزودن مواد شیمیایی، رنگ، بو، طعم آن عوض شود آن پاک نمی شود
چگونگی تطهیر زمین نجسابتدا عین نجاست را برطرف کرد و سپس آب کثیریا جاری بر آن گرفته به صورتی که تمام نجاست را فرا گیرد.هنگام تطهیر اگر آب جاری شده به داخل چاه می رود یا از آن بیرون می رود تمام جاهایی که آب جاری شده پاک می شود و اگر زمین به گونه ای است که آب بر آن جاری نمی شود و یا اگر آب بر زمین جاری می شود جایی جمع می شود نجس است و با اب قلیل پاک نمی شود ولی اگر آب به زمین جاری می شود، جایی که آب جاری شده با آب قلیل پاک می شوچگونگی تطهیر حبوباتاگر ظاهر آن نجس شده با فرو بردن در آب کثیر، جاری یا ریختن آب قلیل و جاری در آن حبوبات پاک می شود ولی اگر باطن آن هم نجس شده باشد با هیچکدام پاک نمی شود و همچنین اگر معلوم نیست باطن آن نیز نجس شده یا نه تطهیر ظاهر آن کافی استزمیناگر کف یا کف کفش هنگام راه رفتن نجس می شود به سبب تماس با زمین و برطرف شدن نجاست پاک می شود اما با این شروط که زمین پاک و خشک باشد و سطح آن زمین از خاک،شن، سنگ،آجرفرش و…باشد و همچنین بهتر است ۱۵ قدم راه برود، با توجه به شروط گفته شده موزاییک، آسفالت، فرش، زمین پوشیده از چوب، زمین پوشیده از سبزه و گیاه پاک کننده نیست و همچنین زمین دست و زانوی معلولانی که با دست و زانو راه می روند، نعل چهارپایان، نوک عصا، جوراب، ته پای مصنوعی و چرخ اتومبیل را پاک نمی کند.آفتابآفتاب، زمین، ساختمان و چیزهایی که در آن به کار رفته مثل درو پنجره،درخت و گیاه تا وقتی قطع نشده را پاک می کند. برای تطهیر با آفتاب چیز نجس باید تر باشد به قدری که اگر چیزی به آن برسد تر شود و با تابش آفتاب خشک شود ولی اگر مروطب باقی بماند پاک نشده است و همینطور چیزی مثل ابر یا پرده مانع آفتاب نباشد مگر آنکه رقیق یا نازک باشد و آفتاب از آن عبور کند و همچنین آفتاب به تنهایی آن را خشک کند یعنی از چیزی مثل باد کمک گرفته نشود و در هنگم تابش آفتاب عین نجاست در آن نباشد.آفتاب قسمت بیرون و درون دیوار یا زمین را یکباره خشک کند پس اگر روی آن بر اثر تابش آفتاب خشک شود و درون ان بعدا بر اثر تابش مجدد آفتاب خشک شود تنها روی آن پاک شده است.احکام دستشویی رفتنپوشاندن عورت از دیگران واجب است یعنی در جایی باشد که کسی عورت او را نبیند مثل پشت دیوار یا در مکان بسته و همینطور رو به قبله یا پشت به آن حرام است. در تطهیر محل ادرار با غیر از آب یعنی سنگ، پارچه پاک نمی شود و برای تطهیرپس از برطرف شدن ادرار یکبار شستن کافی است و همینطور در محل مدفوع با غیر آب پاک نمی شود ولی می توان با آن پس از برطرف کردن نجاست و پیش از تطهیر با آن نماز خواند.
دیدگاه خود را بنویسید