ایمیل ما

najvaye_yas@yahoo.com

آدرس موسسه

خوزستان - اهواز

احکام _ روزه

صفحه اصلی

مطالب وبلاگ

احکام _ روزه

27 فروردین 1401

مبحث پنجم روزه روزه روزه آن است که انسان از اذان صبح تا اذان مغرب برای اطاعت از خدا از برخی کارها بپرهیزد اقسام روزه
  • واجب(ماه رمضان_ روزه قضا_روزه کفاره_ روزه استیجاری_ روزه سوم اعتکاف_ روزه قضای پدر برپسر بزرگ _ روزه به سبب عهد و نذر وقسم)
  • حرام( عید فطر_عید قربان_ نذر معصیت_ ۱۱و ۱۲و۱۳ ذی الحجه _روزه سکوت_روزه وصال_ روزه آخر شعبان به نیت اول رمضان_ روزه مستحبی که مادر و پدر و پدربزرگ یا شوهر آن را نهی کرده یا باعث ازبین رفتن حق آنان می شود)
  • مستحب(پنجشنبه ها_جمعه ها_ اولین چهارشنبه بعد از دهه اول ماه قمری_ایام البیض_پنجشنبه اول و آخر ماه قمری _اول و سوم محرم _ روز میلاد پیامبر _ تمام ماه رجب و شعبان_ روز مبعث_ روز دحوالارض_روز عرفه_ اول تا نهم ذی الحجه)
نیت روزه
  • روزه باید به قصد قربت و اطاعت از دستورالهی و به دور از هرگونه ریا و خودنمایی باشد و انسان می تواند در هر شب رمضان برای روزه فردا نیت کند ولی بهتر است شب اول ماه برای کل ماه نیت روزه کند
  • در روزه واجب اگر به سبب عذری مثل فراموشی یا سفر نیت روزه کرده و اگر کاری که روزه را باطل می کند نیز انجام نداده تا ظهر می تواند نیت روزه کند و پس از آن صحیح نیست
  • لازم نیست نیت را به زبان آورد همین که برای انجام امر خدا از اذان صبح تا اذان مغرب کاری نمی کند که روزه را باطل کند کفایت می کند
  • کسی که روزه قضا یا واجب دیگری دارد نمی تواند روزه مستحب بگیرد
  • اگر روزی را که شک دارد آخر شعبان است یا اول رمضان به نیت روزه قضا و… بگیرد و در بین روز متوجه شود که اول رمضان است می تواند نیت خود را تغییر دهد ولی اگر بعدا معلوم شود که اول رمضان بوده جز روزه ماه رمضان اوبه حساب می آید
بخوانید:   اطلاع رسانی احکام ویژه بانوان
مبطلات روزه
  • خوردن و آشامیدن
  • دروغ بستن به خدا و پیامبر و جانشینان پیامبر حتی بصورت نوشتاری
  • رساندن غبارغلیظ مثل خاک یا آرد به حلق
  • فرو بردن تمام سر در آب
  • استفراغ کردن
  • آمیزش جنسی
  • استمنا
  • باقی ماندن جنابت،حیض یا نفاس تا اذان صبح
  • وارد کردن داروی مایع از طریق مقعد به داخل بدن
نکته
  • فرو بردن آب دهان روزه را باطل نمی کند همچنین اگر به سبب فراموشی فرد چیزی بخورد یا بنوشد روزه اش باطل نمی شود و اگر انسان نمی تواند بخاطر ضعف روزه را تحمل کند می تواند روزه را بخورد
  • اگر روزه دار عمدا چیزی بخورد یا بنوشد یا باقی مانده غذا لای دندانش را فرو ببرد روزه اش باطل است
  • فرو بردن اخلاط سینه و سر تا به فضای دهان نرسیده روزه را بطال نمی کند ولی اگر داخل فضای دهان شود بااحتیاط واجب نباید آن را فرو ببرد.
  • تزریق آمپول اگر به جای غذا نباشد روزه را باطل نمی کند
  • بنابراحتیاط واجب روزه دار نباید دود سیگار و قلیان و…. را به حلق برساند
  • اگر فرد سهوا سر خود را زیر اب ببرد یا قسمتی از سر زیر آب برود یا نصف سر را یکبار و نصف دیگر را بار دیگر فرو ببرد و یا بی اختیار در آب بیفتد یا اینکه شخصی سر او را به زور زیر آب ببرد یا شک کند که زیر آب رفته یا نه روزه اش صحیح است
روزه قضا اگر کسی روزه را در وقت آن نگیرد باید روز دیگری به جای آن روز روزه بگیرد کفاره روزه اگر عمدا ماه رمضان را روزه نگیرئ یا عمدا آن را باطل کند قضا و کفاره واجب می شود و کفاره یک روز روزه واجب، آزاد کردن یک برده یا دو ماه روزه گرفتن که سی و یک روز آن باید پی در پی باشد یا طعام دادن به ۶۰ فقیر به مقداری که یک وعده غذا بخورد و سیر شود و یا دادن یک مد طعام به هر یک از آن ها روزه مسافر
  • مسافری که نمازش شکسته است نمی تواند در سفر روزه بگیرد و اگر قبل از ظهر به مسافرت برود و به جایی برسد که دیوار نداشته و صدای اذان شنیده نمی شود روزه اش باطل است و اگر قبل از آن روزه را باطل کند باید کفاره بدهد اما اگر بعد از ظهر به مسافرت برود روزه اش صحیح است و نباید آن را باطل کند
  • اگر فرد مسافر قبل از ظهر به وطن یا جایی که قرار است ده روز بماند برسد و در عین حال کاری که روزه اش را باطل می کند انجام نداده باشد و نیت روزه کرده و روزه آن را تمام کند روزه اش صحیح است و لی اگر کاری کند که روز ش باطل شود روزه آن روز بر او واجب نبوده و فقط باید آن را قضا کند و همچنین اگر پایان سفر بعد ازظهر باشد روزه فرد باطل است و باید قضای آن را بگیرد
  • اگر حاکم شرع حکم کند اول ماه است کسی هم که از او تقلید نمی کند باید به حکم او عمل کند ولی اگر کسی می داند حاکم شرع اشتباه کرده نمی تواند به حکم او عمل کند
بخوانید:   انسان 250 ساله _ غایت حرکت انسان 250 ساله
روزه اعتکاف انسانی که نمی تواند به سبب سفر، مریضی، حیض یا نفاس روزه بگیرد و یا عمدا روزه نمی گیرد اعتکافش صحیح نیست و در ایام اعتکاف می تواند روزه قضا، روزه نذری یا استیجاری بجا آورد و نیاز نیست مخصوص اعتکاف باشد

اشتراک گذاری با ذکر منبع مجاز است.

دیدگاه خود را بنویسید