جمعه, ۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳

کپشن نویسی

چگونه کپشن بنویسیم؟

چه کار کنیم که مخاطب کپشن ما را بخواند، مجذوب آن شود و واکنش دلخواه ما را نشان دهد. کپشن‌نویسی را باید دقیقا مشابه یک محتوای متنی یا مقاله متنی بدانیم که در بیشتر مواقع با لحنی خودمانی نوشته می‌شود، اما به این معنی نیست که نمی‌توانیم به صورت رسمی بنویسیم.
ساختار اصلی یک مقاله به شکل زیر تعیین می‌شود:

  1. تیتر
  2. لید
  3. مقدمه
  4. بدنه متن
  5. نتیجه‌گیری و فراخوانی

در کپشن‌هایی که می‌بینید شاید مانند یک مقاله به طور مشخص شاهد این بخش‌ها نباشید، اما اگر کمی دقت کنید به صورت یکپارچه و پیوسته می‌توان این موارد را در کپشن‌های مختلف مشاهده کرد. گاهی تیتر همان نوشته مهمی است که روی عکس یا ویدیو می‌زنید تا مخاطب بیشتر ترغیب شود محتوای شما را دنبال کند. لید همان یکی دو خط اول کپشن است و بعد از آن شاهد مقدمه و بدنه اصلی هستیم. در انتها هم در کپشن خود نتیجه‌گیری کرده و از مخاطبان می‌خواهیم بازخورد (CTA) خود را ابراز کنند.

اهمیت شروع کپشن
شاید یک کپشن به معنای واقعی مانند مقاله لید نداشته باشد، ولی چند کلمه ابتدایی آن اهمیت بسیاری دارد؛ چراکه بقیه کپشن در بخش more قرار می‌گیرد. به همین دلیل تلاش کنید مهمترین و جذاب‌ترین بخش کپشن که ترجیحا شامل کلمات کلیدی و موضوعی کنجکاوکننده است همان ابتدای کپشن خود بنویسید.
لحن مشخصی داشته باشید
هر چه بیشتر بتوانید لحن و صدای (Tone of Voice) مشخصی داشته باشید، مخاطبان شما را بیشتر می‌شناسند. به عنوان مثال برخی همیشه عادت دارند در کپشن‌های خود به تمام موضوعات نگاه طنز و کمدی داشته باشند، برخی کوتاه می‌نویسند و بعضی دیگر از اشعار برای بیان منظور خود استفاده می‌کنند.
نتیجه‌گیری و فراخوانی داشته باشید
سعی کنید کپشن خود را هدفمند به پایان برسانید. از حرف‌هایی که زدید نتیجه بگیرید و در نهایت با یک فراخوان مناسب و جذاب کاری کنید مخاطبان بازخورد موردنظر شما را ارائه کرده و اقدامی که مدنظرتان است انجام دهند. استفاده از Call To Action اهمیت زیادی دارد؛ چرا که باعث می‌شود نه‌تنها فالوئرها مخاطب قرار داده شوند و احساس ارزشمند بودن داشته باشند، بلکه کمک می‌کند مشارکت بیشتری داشته باشند.

قدرت شکلک‌ها را دست کم نگیرید
ایموجی‌ها یا همان شکلک‌ها قدرت زیادی در بیان احساسات دارند و گاهی می‌توانند معنای یک کلمه یا یک جمله را به راحتی بیان کنید. استفاده از شکلک‌ها به عنوان عناصر بصری باعث می‌شود کپشن شما فقط متن نباشد و نه‌تنها نظر مخاطبان را جلب کند، بلکه باعث زیباتر شدن کپشن شود.

ابتدا چند پیش‌نویس تهیه کنید.

آیا تا کنون دقت کرده‌اید که بهترین کپشن دقیقا زمانی به ذهن‌تان می‌رسد که مطلب‌تان را منتشر کردید؟ با خودتان می‌گویید «حیف، کاش این‌طوری می‌نوشتم.» بنابراین عجله نکنید. چند جمله برای کپشن مطلب‌تان پیش‌نویس کنید و از همکاران بپرسید کدام‌یک بهتر است. به‌طورکلی عجله نکنید.برای تهیه یک کپشن مناسب وقت بگذارید. چرا که سبب حفظ تعداد دنبال‌کنندگان‌تان می‌شود و چون برایشان جذاب است آن را به دوستانشان ارسال می‌کنند و به این شیوه، دنبال‌کنندگان آنها نیز جذب محتوای پست‌های شما می‌شوند.

 

کپشن باید شامل فراخوان عمل یا کال تو اکشن (CTA) باشد.

بهترین روش برای افزایش احتمال به اشتراک گذاشته شدن پست اینستاگرامی و همراه کردن دنبال‌کنندگان، استفاده از بعضی کلمات فراخوان عمل در کپشن عکس‌ها است. استفاده از این فراخوان‌ها، مردم را به جای اینکه منفعلانه فقط پست‌ها را ورق بزنند و عبور کنند، به انجام کاری فرا می‌خواند.

برای مثال شما ممکن است از این عبارات استفاده کنید: «اگر برایتان جالب بود دوبار ضربه بزنید (در اینستاگرام همان کار لایک کردن را انجام می‌دهد.» یا «داستان‌تان را در قسمت نظرات (کامنت) به اشتراک بگذاریدافراد را به نوشتن تجربیات‌شان در قسمت نظرات تشویق کنید. شما ممکن است از تجربیات آنها برای شکل دادن و پیشرفت راهبرد اینستاگرام خودتان بهره بگیرید و یا محتوای جدیدی به ذهن‌تان برسد. برای افزایش مشارکت و لذت دنبال‌کنندگان‌تان به نظرات کاربران پاسخ دهید و یک مکالمه دوطرفه ایجاد کنید.) .

دنبال‌کنندگان‌تان را تشویق کنید برای به اشتراک‌گذاشتن پست شما با دوستان‌شان آنها را تگ کنند از مردم برای ارسال تصاویرشان دعوت کنید و آنها را با استفاده از یک هشتگ در کپشن پست‌تان تگ کنید. قوانین رسمی مسابقه را برای علاقه‌مندان در کپشن پست‌تان لحاظ کنید و حتی در قسمت بیو هم لینک آن را قرار دهید

اما اگر هنوز از نوع لحن برندتان اطمینان ندارید، بر اساس تجربیات ما مختصرنویسی بهترین اقدام است. بعضی از بهترین کپشن‌های اینستاگرام عبارات نغز کوتاه هستند و یا اینکه نکات اصلی را به سرعت و خیلی کوتاه می‌نویسند و اجازه می‌دهند که تصویر با مخاطب سخن بگوید.

لحن کپشن

هر شبکه اجتماعی لحن مخصوص خودش را دارد ولی لحن کپشن اینستاگرام خودمانی است و باید لحن دوستانه تاحدی شوخ طبع داشت اما اگر لحن برند شما جدی است باید میان احترام و صمیمیت، یک تعادل ایجاد کنید

کارهایی که باید انجام دهید:

  • برای ایجاد ارتباط بهتر با مخاطب از جملات قصار استفاده کنید
  • کپشن‌تان را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که امکان صحبت و مکالمه با مخاطب را ایجاد کند
  • اصل همخوانی را در تمام کپشن‌تان رعایت کنید

کارهایی که نباید انجام دهید:

  • از واضحات صحبت نکنید (مخاطبان شما می‌توانند ببینند چه چیزهایی در عکس شما وجود دارد!)
  • هیچ‌وقت از کپشن فقط برای فروش محصولات‌تان استفاده نکنید
  • بیش از حد با کلمات بازی نکنید

 

 

نمونه کپشن هایی با ایده و طرح عالی

“افتتاحیه! روز اول! یک روز خوب با همراهان خوب، جلسات عالی و آموزه های ارزشمند …”.

“و اکنون، یک محصول جدید پا به عرصه‌ی وجود گذاشت! همین الآن سرویس ۳۰ روزه‌ی رایگان خود را دریافت کنید و خودتان قضاوت نمایید!”

“ما و شرکایمان، برای توسعه‌ی یک طرح جدید و دستیابی به اهداف مشترک تلاش میکنیم. کارمندان ما مشتاقانه منتظر آغاز کار هستند …”.

“ما اینجا (در یک رویداد صنعتی) هستیم! شما هم بیایید و پیش از آنکه مدیرعامل به روی صحنه برود، سلام و گفتگویی با هم داشته باشیم …”.

“تبریک به … (نام کارمند) برای اخذ جایزه‌ی … (نام جایزه)! یک افتخار شایسته و برازنده برای کسی که این ماه به هدف خود رسید …”.

نمونه کپشن های دارای دعوت به اقدام

بهترین (نام محصول) برای این زمان از سال. بهترین ویژگی پاییز از نظر شما چیست؟ پاسخ خود را در قسمت نظرات بنویسید.

ما از یکم تا پنجم فروردین تعطیل خواهیم بود؛ اما پس از تعطیلات سال نو با خبرهای خوب بازخواهیم گشت … شما تعطیلات سال نو را کجا سپری میکنید؟ برنامه‌تان را با ما درمیان بگذارید!

اپیزود ۱ از … (نام پادکست) هم اکنون در دسترس شماست که گوش کنید! اوقات خوشی را با مهمانمان سپری کردیم. لینک دانلود در قسمت بیو قرار گرفته.

همکاری گروهی، یک اصل حیاتی در فرهنگ شرکت های بزرگ است. در بخش نظرات، یکی از بهترین همکارهایتان را تگ کنید.

با هیجان و شادی فراوان، …. (نام محصول) را به تولید رساندیم. اما هر … (نام نوع محصول) عالی نیاز به یک اسم عالی هم دارد! اسم پیشنهادی خود را در قسمت نظرات بنویسید. پیشنهاد منتخب برنده‌ی یک سال سرویس رایگان خواهد شد. لینک در بیو.

نمونه کپشن های خودمانی و صمیمانه

کسایی که این فصل به هدف هاشون رسیدن، بزنید قدش! اگر هنوز به هدفتون نرسیدین، ذهن و جسم‌تون رو آماده کنید که این فصل به دستش بیارید! شما فوق العاده خواهید بود. #هدف

بازیافت، صرفاً یه اصل اجباری تو محیط کار نیست؛ بلکه یه کار پسندیده و کاملاً منطقی هست. روز بازیافت مبارک! #روز_محیط_زیست

صبح شنبه بخیر! از روزهای هفته نترسید؛ با آغوش باز ازشون استقبال کنید! کارمندای شاد، روز مشتری هاشون رو میسازن : )  #شنبه_دوست_داشتنی

نمونه کپشن برای معرفی حساب های کاربری در شبکه های اجتماعی دیگر

در ساعت ۱۱ صبح فردا، سخنرانی مدیرعامل را در … (نام رویداد)، بصورت زنده توییت میکنیم. صفحه‌ی توییتر ما را فالو کنید. لینک در بیو!

از اینکه دیروز نتوانستید به حساب های کاربری خود در… (نام شرکت تأمین کننده) وارد شوید، پوزش میخواهیم. و حال قصد داریم جبران کنیم. از طریق پیام رسان فیسبوک با ما تماس بگیرید و کد تخفیف دریافت کنید.

ما به همراه کارمندانمان، در لینکداین عضو و فعال شدیم! همین الآن ما را پیدا و دنبال کنید. لینک در بیو!

نمونه کپشن های کوتاه

سال جدید، لوگوی جدید!

ما اسباب کشی کردیم! به دفتر کار جدیدمان سر بزنید.

زمستون زیبا شروع شد! چه برنامه ای برای ۳ ماه آخر سال داری؟

 

مطلب پیشنهادی

جزوه جریان شناسی سیاسی

جریان شناسی سیاسی درک درست از تحولات سیاسی اجتماعی ایران به خصوص سال های پس …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.