مقطعی(آیات_طواف واجب_میت_ قضای پدر بر پسر بزرگ _ نماز به واسطه نذر و عهد و قسم)
وقت نماز برای نمازهای یومیهوقت مخصوص _ وقت مشترک _ وقت فضیلت اما قبل از آن باید با ۴ زمان ظهر_مغرب _ نیمه شب و فجر دوم آشنا شد
ظهر: اگر چوب یا چیزی مانند آن عمود به زمین قرار دهیم وقتی که سایه آن به کمترین مقدار رسید و بعد افزایش یافت ظهر شرعی و ابتدای وقت نماز ظهر است
مغرب: موقعی است که سرخی طرف مشرق که بعد از غروب آفتاب پیدا می شود از بین برود
نیمه شب: اگر فاصله بین غروب آفتاب و اذان صبح را دو نیم کنیم وسط آن نیمه شب و آخر وقت نمازعشا است
فجر دوم: نزدیک اذان صبح از طرف مشرق سفیده ای رو به بالا حرکت می کند که آن را خبر اول گویند و هنگامی که آن سفید، پهن شد فجر دوم و ابتدای وقت نماز صبح است
وقت نماز ظهر و عصر:از اذان ظهر تا مغرب وقت خواندن نماز ظهر و عصر است که از اول آن به مقدار خواندن نماز ظهر وقت مخصوص نماز ظهر و خواندن نمازعصر در این زمان باطل است و در آخر وقت مخصوص نمازعصرو خواندن نماز ظهر در این زمان قضا است و فاصله بین این دو زمان وقت مشترک است که می توان هر دو نماز را خواند البته نماز ظهر قبل از عصر خوانده شود. وقت فضیلت که ثواب بیشتری دارد در نماز ظهر از زمانی است که سایه پدید آمده به اندازه حداقل طول آن شی برسد و پایان وقت فضیلت نماز ظهر وقتی است که سایه به بیشترین حد سایه خود برسد همچنین وقت فضیلت نماز عصر پس از وقت مخصوص نماز است تا زمانی که سایه به ۲ برابر طول خود برسدوقت نماز مغرب و عشااز اذان مغرب تا نصف شب وقت خواندن نماز مغرب و عشا است که از اول آن به مقدار خواندن یک نماز سه رکعتی وقت مخصوص نماز مغرب است و آخر آن به مقدار خواندن نماز چهار رکعتی مخصوص نماز عشا است و فاصله بین این دو وقت مشترک است که می توان هر دو نماز را خواند ولی نماز عشا باید بعد از نماز مغرب خوانده شود. وقت فضیلت نماز مغرب از اول مغرب است تا زمانی که سرخی طرف مغرب از بین برود و وقت فضیلت نماز عشا شروع آن از پایان وقت فضیلت نماز مغرب است تا پایان ثلث شبوقت نماز صبحاز اذان صبح(طلوع فجر دوم) تا طلوع آفتاب و چون نماز دیگری در این وقت واجب نیست وقت مشترکی نداردقبلهخانه کعبه مسلمانان که نمازگزاران باید رو به آن نماز بخوانندراه های تشخیص قبله:
دو نفر عادل بگوید
کسی بگوید از روی قاعده علمی قبله را می شناسد و مورد اطمینان است
خود انسان یقین کند یعنی جهت قبله را بداند یا اگر به جهت قبله اطمینان پیدا نکرد می توان به گمان از محراب مسجد و قبور مسلمانان اعتماد کرد
تابش خورشید و تعیین قبلهدر روزهای ۶ خرداد و ۲۴ تیر هنگام ظهر خورشید کاملا عمود بر می تابد اگر در این زمان رو به خورشید بایستید و یک چیز مثل چوب را عمود بر زمین بگذارید سایه آن از نوک سایه به سمت پایه آن چوب جهت قبله خواهد بودمقدار پوشش در نمازدر آقایون باید عورت را بپوشانند و بهتر است از ناف از پوشانده بشود در خانم ها باید تمام بدن بجز دست ها تا مچف پاها تا مچ و صورت به مقداری که در وضو شسته می شود پوشانده شودشرایط لباس نماز گزار
پاک باشد
مباح باشد یعنی غصبی نباشد
از حیوان حرام گوشت نباشد و همینطور هیچ چیز ازاجزای حیوان حرام گوشت همراه نماز گزار نباشد
برای آقایان از لباس طلاباف و یا ابریشم خالص نباشد
بدن نمازگزار پاک باشد
نکته:
اگر عمدا با لباس یا بدن نجس نماز بخواند یا بداند بدن یا لباسش نجس است و هنگام نماز فراموش کند نماز باطل است
اگر نداند بدن یا لباسش نجس است و بعد از نماز متوجه شود یا لباس یا بدن نمازگزار به مقدار کمتر از یک درهم با خون نجس شود یا ناچار باشد بدن و لباس نجس نماز بخواند مثلا آب برای تطهیر نباشد یا بدن یا لباس نمازگزار بر اثر زخم بدن نجس شده و آب کشیدن یا عوض کردن آن هم دشوار باشد نماز خواندن صحیح است
اگر لباس های کوچک نماز گزار مثلا دستکش، جوراب، دستمال کوچک در جیب نجس باشد اشکال ندارد
مکان نماز گزار
مباح باشد
بی حرکت باشد یعنی نماز در هواپیما،کشتی، قطار، اتومبیل در حال حرکت صحیح نیست اما اگر ناچار باشد و اگر منتظرتوقف باشد نماز قضا می شود می تواند بخواند
جای تنگ و سقف کوتاه نباشد و بتواند رکوع و سجده را صحیح انجام دهد
جایی که پیشانی را می گذارد پاک باشد
اگر مکان نمازگزار نجس است به اندازه ای رطوبت نداشته باشد که بدن یا لباس نمازگزار سرایت کند
جایی که پیشانی می گذارد از جای زانوها بنابر احتیاط واجب پست تر یا بلندتر نباشد
احکام مکان نمازگزار
نماز در ملک دیگران بدون اجازه صاحبش باطل است
در ملکی که منفعت آن از دیگری است مثلا در خانه مستاجر بدون اجازه آن باطل است
در ملکی که شریک دارد و سهمشان جدا نیست بدون اجازه شریک باطل است
در ملکی که با پولی خریداری شده که خمس و زکاتش را نداده نماز باطل است
در ملکی که میت به مردم بدهکار است یا بعضی ورثه او کوچک یا دیوانه است یا غایب هستند نماز باطل است
بر تخت و فرش غصبی نماز باطل است
کسی که در مسجد نشسته اگر دیگری جای او را غصب کند و در آن جا نماز بخواند بنابراحتیاط واجب باید دوباره نمازش را در محل دیگر بخواند
نماز خواندن در بعضی مکان ها که غصبی بودن آن معلوم نیست اشکال ندارد و حتی اگر بعد از نماز متوجه غصبی بودن شد نمازش صحیح است
احکام مسجد
اگر لوازم مسجد از قبیل فرش، ظرف، بلندگو حتی مهر برای استفاده مسجد وقف شده بیرون بردن از مسجد و استفاده در غیر آن مسجد حتی در مسجد دیگر جایز نیست
لوازمی که مورد احتیاج مسجد نیست مثل نجاری، سماور و… مسجد دیگر نیاز داشته باشد می تواند با نظر متصدی شرعی مسجد به مسجد دیگر داده شود و اگر مسجد دیگر به آن نیاز نداشته باشد می تواند آن را به مسجد برگرداند
خرید و فروش چیزهای وقفی مسجد باطل است ولی اگر به طوری خراب شود که دیگر به کار نیاید می تواند آن را بفرشود و با هزینه چیزی مشابه آن خریداری شود
اگر مسجد را برای عزاداری چادر بزند و فرش کنند یا پارچه سیاه نصب کنند و وسایل چای و پذیرایی به مسجد ببرند در صورتی که به مسجد ضرر نرساند و مانع نماز خواندن نشود اشکال ندارد
برای زن ها خواندن نماز در خانه بهتر است ولی اگر بتواند کاملا خود را از نامحرم حفظ کند بهتر است در مسجد نماز بخواند
واجبات نماز
رکن( نیت _ قیام _ تکبیره الاحرام _ رکوع _سجود) یعنی اجزای اساسی نماز چنانچه یکی از آن ها بجا آورده نشود یا فراموش شود یا کم یا اضافه شود نماز باطل است
غیر رکن( قرائت _ ذکر _ تشهد _ سلام _ ترتیب _ موالات) انجام آن لازم ولی اگر فراموش شود یا کم یا زیاد شود نماز باطل نیست
نیت:
نمازگزار باید بداند که از اول تا پایان نماز چه نمازی می خواند و آن را برای چه کسی به جا آورده است
به زبان آوردن نیت لازم نیست ولی اگر هم به زبان آورد اشکالی ندارد همچنین اگر در نماز متوجه شود نماز ظهر را نخوانده یا باطل بوده می تواند نیت را از نماز عصر به ظهر تغییر دهد
اگر بین نماز عشا قبل از رکوع رکعت نماز چهار متوجه شود نماز مغرب را نخوانده یا باطل بوده می تواند نیت را تغییر دهد اما اگر وارد رکعت جهارم شده باشد نماز عشا صحیح است و چس از آن نماز مغرب را باید بخواند
اگر نیت نماز جماعت کرده و متوجه شود نماز فردی است می تواند نیت را به فردی تغییر دهد
اگر نماز ادا می خواند می تواند نیت خود را به نماز قضا تغییر دهد
قیام در بعضی از موارد از ارکان نماز است و ترک آن نماز را باطل می کند مثل قیام هنگام تکبیرالاحرام و قیام پیش از رکوع یا متصل به رکوع اما در بعضی از امور جز ارکان نماز نیست مثلا قیام هنگام قرائت یا قیام بعد از رکوع
بر نمازگزار واجب است پیش از تکبیرالاحرام و بعد از آن مقداری بایستند تا یقین کند که تکبیر را در حال قیام گفته است
قیام متصل به رکوع یعنی در حالت ایستاده به رکوع برود و اگر فراموش کند و بعد از قرائت به سجده برود نماز باطل است
نمازگزار باید هنگام ایستادن هر دو پا را روی زمین بگذارد و یا اگر نمی تواند روی یک پا هم باشد کافی است. حرکت دادن دست و انگشتان در موقع خواندن حمد اشکالی ندارد
کسی که به هیچ وجه نمی تواند حتی با تکیه به چیزی ایستاده نماز بخواند باید نشسته بخواند و اگر نشسته هم نمی تواند باید خوابیده بخواند و باید روی پهلوی راست رو به قبله باشد و اگر نمی تواند روی پهلوی چپ رو به قبله و اگر آن هم ممکن نیست به پشت بخوابد بطور که کف پا رو به قبله باشد و بر نمازگزار واجب است پس از رکوع به طور کامل بایستند و سپس به سجده برود و اگر ترک شود نماز باطل است
تکبیرالاحرامتکبیر اول نماز را گویند و باید به عربی صحیح گفته شود و هنگام الله اکبر بدن آرام باشد و نباید بسیار آهسته بگوید بلکه باید خودش بشنود و همچنین مستحب است موقع تکبیرالاحرام و تکبیرهای بین نماز دست ها را تا مقابل گوش بالا ببردرکوعدر رکعت ها بعد از حمد و سوره یا تسبیحات اربعه نمازگزار باید به اندازی خم شود که بتواند دست را به زانو بگذارد و این عمل را رکوع گویند. گفتن ذکر، آرامش بدن در حال ذکر گفتن، ایستادن بعد از رکوع، آرامش بدن بعد از رکوع جز واجبات رکوع است و می توان در رکوع سه مرتبه سبحان الله و یا یک مرتبه سبحان ربی العظیم و بحمده خوانده شود و در هنگام گفتن ذکر بدن باید حالت آرام خود را حفظ کند اگر نماز گزار پیش از آن که به مقدار رکوع خم شود و بدنش آرام گیرد ذکر بگوید یا پیش از تمام شدن ذکر واجب سر از رکوع بردارد نمازش باطل است بعد از تمام شدن ذکر رکوع نمازگزار باید بایستد و پس از آرام گرفتن بدن به سجده برود و اگر عمدا پیش از ایستادن یا آرام گرفتن به سجده برود نمازش باطل است و اگر رکوع را فراموش کند و به سجده رود و قبل از گذاشتن پیشانی به زمین یادش بیاد بنابر احتیاط واجب باید بایستد و رکوع را بجاآورد و نماز را تمام کند و دوباره بخواندسجودنمازگزار بعد از رکوع باید دو سجده بجا آورد و سجده آن است که برای غیرخدا نباشد پس حتی در مقابل قبور معصومین جایز نیست مگر برای خدا و جهت شکر توفیق زیارت و در سجده، گذاشتن پیشانی به چیزی که سجده بر آن صحیح است، گفتن ذکر، آرامش بدن در حال ذکر سجده، بر زمین بودن هفت عضو در هنگام ذکر، مساوی بودن جاهای سجده، پاک بودن جایی که پیشانی را می گذارد، سر برداشتن و نشستن و آرامش بین دو سجده و همچنین مراعات بین دو سجده جز واجبات سجده به حساب می آید. اگر موقعی که ذکر سجده گفته می شود هفت عضو که همان پیشانی، کف دو دست و سر زانوها، سر دو انگشت شست پا را عمدا از زمین برداشته شود نماز باطل می شود و همچنین سجده بر گل پخته مثل آجر و کوزه یا بر چیزهایی که از زمین می روید و خوراک حیوان است مثل علف و کاه یا دستمال اگر از جنس پنبه و مانند آن باشد یا خاک و تربت سیدالشهدا یا سنگ یا مهر شکسته صحیح است ولی سجده بر چیزهای معدنی مثل طلا،نقره، عقیق، فیروزه صحیح نیست و اگر در سجده اول مهر به پیشانی بچسبد و بدون اینکه مهر را بردار دوباره به سجده برود نمازش باطل است. در سجده بهتر است سه مرتبه سبحان الله یا یک مرتبه سبحان ربی الاعلی و بحمده گفته شود و اگر هنگامی که پیشانی به زمین رسد و قبل از آرام گرفتن ذکر بگوید نماز باطل و اگر از روی فراموشی باشد دوباره در حال آرام گرفتن ذکر بگوید و سپس بعد از تمام شدن ذکر سجده اول باید بنشیند تا بدن آرام گیرد و دوباره به سجده برود اگر پیش از تمام شدن ذکر عمدا سر از سجده بردار نمازش باطل است و اگر پیشانی بی اختیاراز حالت سجده بلند شود اگر امکان ندارد دوباره به سجده نرود چون دو سجده محسوب می شود ولی اگر نتواند سر را نگهدارد و بی اختیار دوباره به سجده رفت یک سجده به حساب می آید و اگر ذکر نگفته باید ذکر بگوید. کم و زیاد شدن عمدی سجده نماز را باطل می کندقرائتدر رکعت اول و دوم نماز واجب انسان باید اول سوره حمد و بعد از آن یک سوره کامل دیگر بخواند و در رکعت سوم و چهارم می تواند سوره حمد یا سه مرتبه تسبیحات اربعه بخواند البته یک بار هم بخواند کافی است اما اگر سوره سجده دار پس از سوره حمد بخواند نمازش باطل است و همچنین سوره فیل و ایلاف و یا ضحی و انشراح را باید با هم بخواند تا یک سوره کامل باشد، در نماز ظهر و عصر مرد و زن باید حمد و سوره را آهسته بخوانند و در نماز مغرب، عشا و صبح مرد باید حمد و سوره را بلند بخواند اما زن اگر نامحرم صدای او را نمی شنود می تواند بلند بخواند و اگر می شنود بنابراحتیاط واجب باید آهسته بخواند و در مواردی که باید حمد و سوره بلند خوانده شود نمازگزار اگر عمدا تمام یا بخشی را آهسته بخواند نمازش باطل و اگر از روی ندانستن یا فراموشی باشد نمازش صحیح است همچنین اگر بین حمد و سوره متوجه شود که باید بلند بخواند و آهسته خوانده لازم نیست مجددا از اول بلند بخواندتشهدنمازگزار در رکعت دوم و آخر نماز باید پس از سجده دوم بنشیند و در حال آرام بودن تشهد بخواند یعنی بگوید الْحَمْدُ للهِ اَشْهَدُ اَنْ لَا اِلَهَ إلَّا اللهُ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَه وَ اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُه اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد و اگر نمازگزار تشهد را فراموش کند و بایستد و قبل از رکوع یادش بیاید باید بنشیند و تشهد را بخواند و دوباره بایستد و سوره یا تسبیحات اربعه را بخواند و بعد نماز را تمام کند و اگر در رکوع یا بعد از آن یادش بیاید باید نماز را تمام کند و بعد از سلام تشهد را قضا و دو سجده سهو بجا آوردسلامنمازگزار باید در رکعت آخر هر نماز بعد از تشهد سلام گفته ونماز را تمام کند و ذکر سلام اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ اَيُّهَا النَّبِيُّ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَكَاتُه اَلسَّلاَمُ عَلَيْنَا وَ عَلی عِبَادِ اللهِ الصّالِحِين اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَكَاتُهترتیبترتیب یک نماز به این صورت باید خوانده شود یعنی تکبیرالاحرام، قرائت، رکوع، سجود و در رکعت دوم پس از سجود تشهد و در در کعت آحر پس از تشهد سلامموالاتپشت سر هم و فاصله نینداختن بین اجزای نماز را گویند و اگر به قدری فاصله بیندازد که نگویند نماز می خواند نمازش باطل است و همچنین طولانی بودن رکوع، سجده و خواندن سوره های بزرگ نباید موالات نماز را بهم بزندمبطلات نماز
نکته:اگر در بین نماز وضو باطل شود یا یکی از موجبات غسل پیش بیاید یا یکی از شرایط صحیح بودن نماز از بین برود مثلا مکان غصبی باشد نماز باطل می شودسرفه، آروغ، آه کشیدن نماز را باطل نمی کند ولی آخ و آه و… اگر عمدی باشد نماز را باطل می کنددر نماز نباید به کسی سلام کرد ولی اگر کسی به نمازگزار سلام کرد باید جاب سلام را بدهد و بگوید سلام یا سلام علیکماگر کلمه ای را به قصد ذکر بگوید مثلا بگوید الله اکبر و در موقع گفتن آن صدا را بلند کند که چیزی را به دیگری بفهماند اشکال ندارد ولی چنانچه به قصد اینکه چیزی به کسی بفهماند بگوید اگر چه قصد ذکر هم داشته باشد نمازش باطل استگریه بی صدا، گریه از ترس خدا برای آخرت هرچند با صدا باشد، لبخند زدن نماز را باطل نمی کندرها کردن نماز واجب و شکستن آن از روی اختیار حرام است ولی اگر برای حفظ جان خود و دیگری یا حفظ مال و آبروی خود است مانعی ندارد البته اگر طلبکار طلب خود را بخواهد و وقت تنگ نیز نباشد که بتواند دوباره نماز را بخواند و طلبکار فرصت ندهد تا بین نماز بدهی را از او بگیرد شکستن نماز اشکالی نداردانواع شکیات نماز
شک در اجزا
شک در رکعات
شک در اجزااگر نمازگزار شک کند که جزئی از نماز واجب را بجاآورده یا نه در این صورت اگر جز بعدی را شروع نکرده باید آن را تکرار کند ولی اگر جز بعدی را شروع کرده نباید اعتنا کند و همچنین اگر شک کند که آیا این جز را صحیح خوانده یا نه نمازش صحیح استشک در رکعات نماز
شک در نماز دو رکعتی یا سه رکعتی نماز را باطل می کند
اگر فرد شک کند که رکعت اول است یا دوم یا اینکه رکعت اول است یا سوم یا اینکه رکعت اول است یا چهارم نمازش باطل است
اگر فرد قبل از برداشتن سجده دوم شک کند که رکعت دوم است یا سوم یا اینکه رکعت دوم است یا چهارم یا اینکه رکعت دوم هست یا پنجم نمازش باطل است
اگر شک کند رکعت سوم است یا ششم یا اینکه رکعت چهارم است یا ششم نمازش باطل است
اگر بعد از سجده دوم بین رکعت دوم و سوم شک کرد بنا را بر رکعت سوم گذاشته وباید یک رکعت نماز احتیاط ایستاده بخوند
اگر بعد از سجده دوم بین رکعت دوم و چهارم شک کرد بنا را بر رکعت چهارم گذاشته و باید دو رکعت نماز احتیاط ایستاده بخواند
اگر بعد از سجده دوم بین رکعت دوم یا سوم یا اینکه بین رکعت دوم و سوم و چهارم شک کرد باید بعد از نماز دو رکعت نماز احتیاط ایستاده و دو رکعت نماز احتیاط نشسته بخواند
اگر بعد از سجده دوم بین رکعت سوم و چهارم شک کرد بنا را بر رکعت چهارم می گذارد و باید یک رکعت نماز احتیاط ایستاده بخواند
اگر در حال قیام مثلا تسبیحات اربعه بود و بین رکعت چهارم و پنجم شک کرد در جا نشسته و تشهد گفته و نماز را تمام می کند بعد از نماز یک رکعت نماز احتیاط ایستاده خوانده و اگر بعد از سجده دوم باشد باید سجده سهو بجا آورد
نحوه خواندن نماز احتیاطنمازگزار بعد از سلام پیش از بهم خوردن صورت نماز یا انجام دادن کار مبطلی برخیزد و بدون اذان و اقامه تکبیر بگوید و در رکعت اول و دوم بصورت آهسته حمد را بخواند و سپس رکوع و سجده و تشهد و سلام دهد. در این نماز قنوت خوانده نمی شودنحوه خواندن سجده سهودر مواردی که سجده سهو واجب می شود باید بعد از سلام نماز به سجده رفته بگوید بسم الله و بالله اللهم صلی علی محمد و آل محمد و بعد بنشیند و دوباره به سجده رفته و همان ذکر را تکرار کند و سپس تشهد و سلام را بگویدنماز مسافرانسان باید در سفر با شرایطی که گفته می شود نمازهای چهار رکعتی را دو رکعت بخواندشرایط نماز مسافر
سفر کمتر از ۴۵ کیلومتر نباشد
از اول مسافرت قصد و هدف طی کردن ۴۵ کیلومتر و بیشتر را داشته باشد
به جایی برسد که دیواری نباشد و صدای اذان از مسجد شنیده نشود
در بین راه قبل از طی کردن نصف راه قصد برگشت نکند
برای کار حرام سفر نکند و خود سفر حرام نباشد
نخواهد پیش از طی کردن ۴۵ کیلومتر از وطن خود بگذرد یا ۱۰ روز یا بیشتر در جایی بماند
بیابان گرد نباشد
شغلش مسافرت نباشد
نکات نماز مسافر
اگر کسی رفت و برگشتش ۴۵ کیلومتر باشد ولی مسیر رفت کمتر از نصف ۴۵ کیلومتر باشد نماز را باید کامل بخواند ولی اگر بیشتر از نصف ۴۵ کیلومتر باشد نمازش شکسته است
برای حساب کردن ۴۵ کیلومتر اگر شهر دیوار دارد ابتدای ۴۵ کیلومتر را از دیوار شهر مبدا حساب کند و اگر دیوار ندارد باید از خانه های آخر شهر حساب کند
اگر انسان شک کند که سفرش ۴۵ کیلومتر باشد باید تحقیق کند و اگر تحقیق برایش مشقت ندارد باید این کار را انجام دهد تا مطمین شود اما اگر برایش مشقت دارد می تواند شکسته بخواند
اگر به جایی می روید که دو مسیر دارد یکی کمتر از ۴۵ کیلومتر و دیگری بیشتر از ۴۵ کیلومتر، اگر از راهی می رود که کمتر است نمازش کامل و اگر از راه بیشتر برود نمازش شکسته است
اگر انسان از ابتدا تا یک مسیری قصد ۴۵ کیلومتر نکرده اما بعد از یک جایی هدف و قصد می کند اکر تا مسیر بعد جمعا ۴۵ کیلومتر شود نمازش کامل ولی اگر قصد ۴۵ کیلومتر کند و یا نصف مسیر را برود و ۴۵ کیلومتر شود و با طی کردن مسیر برگشت از نصف مسیر ۴۵ کیلومتر شود نمازش شکسته است
اگر کسی در سفر به اختیار دیگری است مثلا سوار اتوبوس یا ماشین پدر یا همسر است چنانچه بداند سفر او ۴۵ کیلومتر است نماز شکسته است
اگر در بین راه بخواهد برگردد و کمتر از نصف ۴۵ کیلومتر باشد نمازش کامل است ولی اگر پس از پیمودن ۴۵ کیلومتر یا بیشتر قصد برگشت کند نمازش شکسته است و اگر پس از طی کردن نصف مسیر بخواهد همان جا ۱۰ روز بماند و یا تردید کند که بماند یا برگردد نمازش کامل است اما اگر بخواهد برگردد نمازش شکسته است
در .طن فرد حتی اگر مدت کوتاه آن جا باشد در جایی که تصمیم دارد و می داند ۱۰ روز می ماند و همچنین در جایی که ۳۰ روز با تردید مانده باید بعد از سی روز نماز را کامل بخواند
وطن یک فرد جایی است که انسان برای اقامت و زندگی انتخاب کرده و ممکن است دو مکان به این صورت باشد هر دو مکان وطن او است تا انسان قصد ماندن همیشگی در جایی غیر وطن اصلی خود را نکند آن جا مکان او نیست همچنین اگر انسان بدون قصد ماندن همیشگی در جایی آن قدر بماند ک مردم او را اهل آن جا بداند حکم وطن او را دارد ولی اگر به جایی برود که قبلا وطن او بود و اکنون جای دیگری وطن اوست دیگر آن جا وطن او نیست
اگر مسافری ده روز در جایی بماند اما این ده روز را در دو محل یا بیشتر بماند نمازش شکسته است
اگر انسان قبل از خواندن نماز چهار رکعتی از قصد ده روزه خود برگردد نمازش شکسته است ولی اگر بعد از خواندن یک نماز چهار رکعتی برگردد تا وقتی در آن جاست نمازش کامل است
اگر مسافری نماز را تمام خوانده و نمی دانسته که مسافر نمازش شکسته است نمازش صحیح است ولی اگر فراموش کرده باید دوباره و این بار شکسته بخواند و اگر حکم سفر را می داند ولی جزییات را نمی دانسته که مسافر است نمازی را که خوانده باید دوباره بخواند
افراد در مسجد الحرام، مسجدالنبی، مسجد کوفه، حرم امام حسین می توانند نماز را کامل یا شکسته بخوانند
نماز قضاانسان باید نمازهای واجب را در وقت خود بخواند و تاخیر آن جایز نیست و پس از وقت باید آن را به نیت قضا بجا آورد و افرادی که نماز خود را در وفت نخوانده اند و یا بعد از وقت متوجه شده که باطل است می تواند نماز قضا را بخواند و نیاز نیست قضای نمازهای یومیه به ترتیب خوانده شود ولی در نمازهای که ادای آن به ترتیب است ترتیب لازم است مثلا نماز ظهر و عصر یک روز باید قضا شود برای همین باید به ترتیب خوانده شود و اگر در سفر کسی بخواهد نمازهای چهار رکعتی خود را قضا کند باید حتما همان ۴ رکعت خوانده شود و شکسته نیست و همچنین کسی که نماز قضا دارد می تواند نماز مستحب بخواند و اینکه تا انسان زنده است و از خواندن نماز عاجز نشده شخص دیگری نمی تواند نماز او را بخواند اما پس از مرگ پدر نماز و روزه هایی که بجا آورده نشده برعهده پسر بزرگ استنماز جمعهیکی از اجتماعات هفتگی مسلمانان نماز جمعه است و وقت نماز جمعه اول ظهر بوده و احتیاط واجب است که از اوایل وقت به تاخیر نیفتد. این نماز باید حتماً به صورت جماعت خوانده شود و به تنهایی نمیتوان آن را خواند و حداقل تعداد نیز ۵ نفر استنحوه خواندن نماز جمعهنماز جمعه دو رکعت است مانند نماز صبح، حمد و سوره با صداى بلند خوانده مى شود و دو قنوت دارد یکى در رکعت اول پیش از رکوع و دومى در رکعت دوم بعد از رکوع. مستحب است امام در رکعت اول، بعد از حمد، سوره جمعه و در رکعت دوم، سوره منافقین را بخواند. باید قبل از نماز جمعه دو خطبه به وسیله امام جمعه خوانده شود که بنابر احتیاط واجب بعد از اذان ظهر باشد. امام جمعه در خطبه نخست به ذکر اندرزهای دینی و اخروی پرداخته و در خطبه دوم به تشریح مناسبتهای داخلی و خارجی از دیدگاه اسلام میپردازد. تقسیم دو خطبه به دینی و سیاسی، پس از انقلاب اسلامی ایران ایجاد شدهاستنماز آیاتوقتی خورشید یا ماه بگیرد یا زلزله ای رخ دهد هر چند کسی نترسد یا اگر حوداث طبیعی چون صاعقه، بادهای زرد و سرخ و… اتفاق بیفتند و بیشتر مردم بترسند واجب است رو به سوی خدا کرده و دو رکعت نماز آیات خوانده شودچگونگی نماز آیات۲ رکعت است و در هر رکعت ۵ رکوع و قبل از هر رکوه نمازگزار بایدحمد و سوره بخواند و در رکعت دوم نیز مانند رکعت اول و مستحب است قبل از رکوع آخر یک قنوت بجا آورده سپس رکوع و سجود و تشهد و سلام گفته و نماز را پایان دهد. همچنین وقت نماز آیات در زمان خورشید و ماه گرفتگی از زمان شروع تا اتمام آن است ولی در سایر موارد وقت معین ندارد. اگر یکی از شرایط واجب شدن نماز آیات در شهری اتفاق افتاد فقط مردم همان شهر نماز ایات بر آن ها واجب استنماز جماعت
اقتدا در رکعت به امام جماعت در بین قرائت فرد نمازگزار نباید حمد و سوره را بخواند و بقیه اعمال را باید با امام جماعت بجا آورد و اگر در رکوع رکعت اول به امام جماعت وصل شد رکوع و بقیه اعمال را با امام جماعت به جا آورد
اگر نماز گزار در بین قرائت رکعت دوم به نماز برسد حمد و سوره را نمی خواند و با امام جماعت قنوت، رکوع و سجده را بجا آورده و در مان تشهد احتیاط واجب به صورت نیمخیز می نشیند و اگر نماز دو رکعتی بود یک رکعت را به تنهایی خوانده و نماز را تمام کند و اگر سه یا چهار رکعتی بود در رکعت سوم امام جماعت او حمد و سوره را بخواند و آنگاه که امام جماعت رکعت سوم را تمام می کند و برای رکعت چهارم می رود نمازگزار تشهد را بخواند و بریخزد و حمد یا تسبیحات اربعه را بخواند و در رکعت آخر که امام در حال تشهد و سلام است رکعت دیگر را خود فرد به تنهایی بخواند و اگر در رکوع رکعت دوم به نماز رسید با امام به رکوع رفته و همان کارها را تکرار کند و اگر امام جماعت در حال انجام قنوت بود و او به نماز رسید باید مانند آنچه گفته شود عمل کند
اگر فرد در بین قرائت تسبیحات اربعه درکعت سوم رسید و اقتدا کرد اگر برای خواندن حمد و سوره وقت دارد بخواند ولی اگر وقت ندارد صبر کند تا به رکوع رفته و به او اقتدا کند و اگر فرد به رکوع رکعت سوم رسید رکوع را با امام جماعت انجام دهد و بقیه نماز را مطابق آنچه که در رکعت دوم گفته شد انجام دهد
اگر فرد در بین قرائت تسبیحات اربعه درکعت چهارم رسیدمثل رکعت سوم عمل کرده و آن گاه که امام تشهد و سلام را می خواند برخیزد و ادامه نماز را به تنهایی بخواند و همچنین می تواند نمیخیر نشسته و وقتی سلام را گفت برخیزد و ادامه دهد و همچنین اگر در رکوع رکعت چهارم رسید رکوع و سجده را با امام خوانده و آن را به عنوان رکعت اول خود حساب کند و باقی نماز را مااند آن چه گفته شده بجا آورد
اگر نماز گزار پیش از امام سهوا به رکوع برود واجب است برخیزد و با امام رکوع برود و اگر سهوا از رکوع برخیزد و امام جماعت در رکوع باشد باید دوباره به رکوع برود و با امام سر از رکوع بردارد ولی اگر سهوا پیش از امام به سجده برود واجب است سر از سجده برداشته و با امام به سجده برود و همچنین اگر سر از سجده پیش از امام برداشته باید به سجده برگردد ولی اگر نمازگزار سهوا پیش از امام سر از رکوع بردارد و دوباره رکوع برود و امام همان موقع سر از رکوع بردارد نمازش باطل است ولی اگر در سجده این اتفاق رخ دهد نمازش صحیح است ولی اگر هر دو سجده این چنین شود نمازش باطل است
اگر ذر بین صفوف نماز یک بچه که خوب وبد را تشخیص می دهد باشد و فاصله بیش از یک قدم باشد اگر می داند نمازش صحیح است و یا نمی داند نمازش صحیح است یا نه می تواند به او اقتدا کند ولی اگر می داند که نمازش صحیح نیست نمی تواند به او اقتدا کند
اگر نماز کسانی که در صف جلو هستند تمام شود یا نیت فردی کنند اگر فاصله به اندازه یک قدم بزرگ نباشد نماز صف به جماعت صحیح است ولی اگر بیش از این مقدار باشد نماز آنان بصورت فردی صحیح است
دیدگاه خود را بنویسید