سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳

بیانیه نویسی

جزوه بیانیه نویسی

گفتمان مطالبه گری تخصصی چند سالیست که در حال گسترش است و این گفتمان برای عینیت بخشیدن به مبانی معرفتی و آرمان انقلاب اسلامی نسبت به مسائل روز و مسائل  بر زمین مانده کشور بخصوص در حوزه مسائل اقتصادی و اجتماعی است. جریان ها برای حفظ حیات خود باید نسبت به وضع موجود راضی نگشته و حساس باشند و در مسائل اساسی و مهم کشور موضع گیری نمایند و یکی از این ابزارها بیانیه نویسی است. بیانیه زمانی قدرتمند و تاثیرگذار است که نگارش قدرتمند داشته باشد و این توانایی کسب مهارت، خواندن و خواندن بیانیه ها امکان پذیر نخواهد بود. بیانیه علاوه بر کارکرد مطالبه گری از مسئولین و اعلان موضع مجموعه نسبت به مسائل اساسی و مهم کشوری باعث بالا بردن آگاهی مردم در آن مساله و زمینه سازی برای شکل گیری و جهت گیری یک مطالبه عمومی و جریان فراگیر توسط مردم از مسئولین  در راستای اصلاح تصمیمات است

 

قدم های موثر برای بی تفاوت نبودن و جریان داشتن نسبت به مسائل کلان کشور

  1. احساس مسئولیت

جوان انقلابی همیشه نسبت به مسائل و آرمان های انقلاب باید حساس باشد و خود را بی تفاوت نشان ندهد و باید بداند انقلاب امروز چه تکلیفی بر گردنش نهاده و از او چه می خواهد و او چه نقش و وظیفه ای را بر عهده دارد

  1. مطالبه گری و حضور در صحنه

حضور مجموعه ها باید حضور عمیق فکری باشد و جوان انقلابی باید مطالبه گر، پرانگیزه، حاضر در صحنه و ناظر بر مسائل کشور باشد

  1. گفتمان سازی و تصمیم سازی

شما با گفتمان سازی و تصمیم سازی مسئولین اجرایی را به دنبال تصمیم و تصمیم گیری می کشانید تا آن را به عرصه اجرا بگذارند. البته بیانیه نویسی نباید مانع از فعالیت های عینی، میدانی و بسیج گری توده مردم توسط تشکل ها شود

  1. تخصصی بودن

فرایند طی شده برای تهیه و تدوین از خود بیانیه مهم تر است اگر در فرآیند نگارش تیم های تخصصی بر روی موضع متمرکز شده و وقت صرف کرده و خروجی یک مطالعه منسجم و تخصص باشد اثرگذاری آن نسبت به بیانیه ای که برحسب دغدغه و بدون پشتوانه تخصصی و مطالعاتی نوشته شده بیشتر است. تخصصی بودن به استفاده واژگان و اصطلاحات علمی نیست بلکه به عمق تحلیل محتوا بستگی دارد. پس انتشار یک بیانیه اولین و آخرین اقدام یک مجموعه نبوده و باید متکی به کارفکری و مطالعاتی کوتاه مدت باشد

  1. دلسوزانه بودن

ارسال نامه یا بیانیه به صورت خصوصی به مسئول موردنظر با رویکردی مصلحانه و دوستانه باشد نه فقط اعلان موضع و البته در ادامه و در صورت عدم اصلاح رویه باید برای مسئول هزینه ایجاد کرد یعنی باید کاری کرد که همگان متوجه او شده و منتظر اصلاح اقدام او باشند

 

 

 

 

شاخص انتخاب موضوع

  1. افق و آرمان های انقلاب اسلامی

عدالت، استقرار نظام اجتماعی مبتی بر اسلام، کرامت انسان، مبارزه با استکبار، حمایت از مظلوم و… در این بخش قرار می گیرد و افراد برای تشخیص صحیح باید به صحیفه امام خمینی(ره) رجوع شود

  1. مسائل مردم

آحاد مردم به ویژه مستضعفین اگر از ناحیه تصمیمات و اقدامات مسئولین تحت رنج و فشار باشند مثلا فقر، فساد، تبیض، اشتفال، ازدواج، مسکن و…. در این بخش قرار می گیرد. بودن از مردم، زندگی با آنان، حساس بودن نسبت به زندگی مردم لازمه شناخت مسائل آن هاست

  1. اولویت های تکرار شده در بیانات رهبری

اقتصاد مقاومتی، بحران جمعیت، سبک زندگی و…. در این بخش قرار می گیرد .مطالعه مستمر بیانات رهبربه ویژه سخنرانی های راهبردی و مهمی که عموم مردم مخاطب هستند برای تشخیص صحیح کمک خواهد کرد

  1. مطالبات قانون اساسی و سیاست های کلی کشور

قانون اساسی و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری مسیر و چارچوب پیشرفت کشور را تعیین می کند. شناخت مطالب مطرح شده در اسناد بالادستی منبع مهمی برای تشخیص مسائل مهم کشور است و به تعبیر دیگر هر تصمیم و اقدامی که پیشرفت همه جانبه کشور را با مشکل مواجه کند یا کند نماید باید رصد شده و مورد مطالبه قرار گیرد.

  1. اصل نگرفتن و نپرداختن به موضوعات فرعی

موضوعاتی که به آرمان های انقلاب، مسائل مردم، بیانات رهبری و قانون اساسی مرتبط نباشد و افراد نزدیک انتخابات مطرح نمایند یا مسائلی که توسط مسئولین به عمد در رسانه ها مطرح شود مثل کنسرت تا حواس جامعه را از مسائل اصلی دور نماید از این قبیل هستند

دستور العمل نوشتن بیانیه
بیانیه چیست؟ موضع رسمی یک مجموعه در خصوص یک رخداد داخلی یا خارجی است و عمدتا متنی است که از آن برای بیان اصول، عقاید و اهداف خود استفاده می کنند. خصوصا تشکلهای دانشجویی که می توانند از این ابزار جهت تضارب آرا وبیان اهداف خود در محیط دانشگاه ، جامعه،کشور و جهان از آن بهره مند شوند.

روش اتخاذ مواضع و تهیه بیانیه:

  • رصد بررسی وضعیت موضوع مورد بحث
  • انتخاب ۲یا ۳نفر از اعضای اصلی جهت تهیه پیش نویس بیانیه
  • تشکیل شورا تبیین مواضع دانشگاه یا موسسه
  • اتخاذ موضع در قالبهای مختلف من جمله بیانیه
  • تایید بیانیه جهت انتشار

 

 

روش تنظیم بیانیه:

  • ابتدای صفحه نوشتن بسم الله الرحمن الرحیم یا بسمه تعالی
  • آیه متناسب با موضوع و یا حدیث و یا جمله ای از حضرت امام(ره) و یا مقام معظم رهبری در بالای صفحه آورده شود
  • عنوان مورد خطاب آورده شود: بیانیه خطاب به چه کسی، گروهی، یا چه کشوری یا …. . بعد از آیه و ذیل آیه فرد یا گروه مورد خطاب در بالای متن اصلی بیانیه آورده شود.
  • تنظیم مقدمه مرتبط با موضوع: نوشتن یک مقدمه خوب در مورد موضوع و متن اصلی بسیار مهم و ضروری است و نوشتن آن باعث می شود که مخاطبین با آمادگی بهتری وارد متن اصلی شوند و ذهن مخاطب را مهیا می کند تا مطلب را حت تر و بهتر برای مخاطب یا مخاطبین جا بیافتد.
  • متـن بایـد در قالـب پاراگـراف هـای متعـدد سـامان یابـد. هـر پاراگـراف یـک موضـوع مجـزا بایـد داشـته باشـد کـه کلمـات ِ آغازیـن شـروع هـر پاراگـراف، نشـان دهنـده موضـوع آن پاراگـراف اسـت. در هـر پاراگـراف نیـز جملـات سـاده و کوتـاه بیانگـر محتـوای مدنظـر بایـد باشـد. متـن بیانیـه بایـد در قالـب ایـن پاراگـراف هـا انسـجام و یکپارچگـی کلـی خـود را حفـظ نمایـد. از محتـوای آشـنا بـرای مخاطـب شـروع کنـد و بـه نقطـه نهایـی ختـم نمایـد. در انتهـا نیـز بایـد مطالبـات خـود را شـفاف و صریـح مطـرح نمایـد
  • نوشتن نتیجه در موضوع مورد بحث
  • موضع گیری: بعد از نوشتن نتیجه در موضوع مورد بحث، بلافاصله در پاراگراف بعدی مواضع خود را بیان میکنیم.

و در خصوص آن مواضع ، مخاطبین خود را مورد خطاب قرار دهیم.مثال: بیانیه در خصوص ۶۱آذ(بسیج دانشجویی دانشگاههای استان تهران ضمن گرامی داشت یاد و خاطره همه شهدای دانشجو و پیگیری آرمان آنهادر عرصه عمل و تبریک روز دانشجو، همه عناصر فعال دانشجویی را به همدلی درراستای تحقق اهداف والای این جنبش دعوت می نماید.)

  • انتشار بیانیه: بعد از تصحیح و تنظیم بیانیه توسط اعضای شورای تبیین مواضع و مشورت با اهل فن، بیانیه خود راجهت انتشار در رسانه ها ارسال می نماییم. البته توصیه می شود بعد از تنظیم بیانیه توسط مسئولین بسیج یا موسسه سپس با روابط عمومی و یا خود دانشجویان یا اعضای موسسه نسبت به انتشار آن اقدام نمایند.
  • محل نشر: فضــای مجــازی شــامل شــبکههای اجتماعــی، خبرگــزاری هــا و ســایت هــای خبــری، سـامانه هـای ایمیلـی و پیامکـی و ،… و اماکـن عمومـی شـامل ِ صحـن مهـم ِ شـهر، امـام زاده هـا، صحـن نمازجمعـه و … بسـترهای مهمـی اسـت کـه مـی تـوان ازآن هـا بـرای نشـر مجـازی و فیزیکـی بیانیـه هـا اسـتفاده کـرد. موضـوع بیانیـه و مخاطـب اختصاصـی آن تعییـن مـی کنـد کـه کدامیـک از ایـن بسـترها بایـد مـوردِ اولویـت قـرار بگیـرد. ارسـال بیانیه هـا بـه مسـئولین و فعالیـن مرتبـط بـا موضـوع بیانیـه و رسـانه هـای مرتبـط نیـز مـی توانـد بـه بهتـر دیـده شـدن و اثرگـذاری بهتـر بیانیـه کمـک مهمـی نمایـد. بایـد در انتخـاب رسـانه هـا نیـز بـه بومـی بـودن و رسـانه هـای محلـی از جملـه صدا و سـیمای اسـتانی نیـز تاکیـد کـرد
  • زمان نشر: وقتــی موضوعــی در کشــور در جریــان اســت و بــه تیتــررسـانه هـا تبدیـل شـده اسـت، بهتریـن موقـع بـرای انتشـار بیانیـه هـای مربـوط بـه آن موضـوع اسـت. زمـان کـه بخـورد و موضـوع کـه بگـذرد، دیـده شـدن بیانیـه سـخت تـرمـی شـودانتشـار در خبرگزاری ِ هـا و سـایت هـای خبـری در روزهـای پایانـی هفتـه و ایـام تعطیـل باعـث ِ کمتـر دیـده شـدن بیانیـه مـی شـود. انتشـار در شـبکه ِ های اجتماعـی تابـع روزهـای هفتـه نیسـت. در بازه ِ هایـی کـه موضوعـات مهـم دیگـری در فضـای رسـانهای تبدیـل بـه موضوعـات داغ مـی شـود نیـز زمـان مناسـبی بـرای نشـر بیانیـه نیسـت

نبایـد بـرای نـگارش متـن بیانیـه تشـکل دانشـجویی منتظـر کسـی بمانـد یـا از کسـی اجـازه بگیـرد یـا متـن را بـرای تاییـد نهایـی بـه کسـی نشـان بدهـد؛ اجمـاع نظـرتشـکل بـرای اعـان یـک موضـع کافـی اسـت. ایـن نکتـه ناظـر بـر میـل درونـی خـودِ تشـکل بـرای قـوی تـر شـدن متـن بیانیـه اسـت

 

نشانه گذاری

نشانه ها اغلب در زبان فارسی نامی مشخص و معین ندارد ، از این رو بیشتر به نام های خارجی خود مشهورند

نقطه ( . )
نقطه علامتی است که در پایان جمله میگذارند و نشانه مکث کامل است و در موارد زیر به کار میرود :
الف : در پایان جمله های خبری
ب : بعد از حرفهای اختصاری و یا هر حرفی که به عنوان نشانه باشد مانند : ح. شیرازی
ج : بعد از جمله های امری که صورت خواهش را داشته باشد مانند : لطفا بنشینید.
د : بعد از حرفهای شمارشی و شماره های ردیف ، برای مثال : الف . یا .۱

دونقطه( : )
دو نقطه نشانه مکثی بلند تر از مکث نقطه است و در موارد زیر به کار میرود :
الف : قبل از نقل قول مستقیم  مثلا:  گفتم : غم تو دارم گفتا : غمت سر آید گفتم : که ماه من شو گفتا : اگر برآید
ب : هنگامی که چیزی شمرده میشود مثلا:چهارچیزرا بازنتوان آورد :سخن گفته را، تیرانداخته را،عمر گذشته راوقضای رفته را
ج : پس از عنوان تلگرافی ، اوقات پذیرایی ، ساعت کار ، نشانی ، تاریخ و تلفن.
د : بعد از واژه یا لغتی که معنی آن در برابرش آورده نوشته میشود ، برای مثال : صیف : تابستان یا سخط : خشم ،غضب

چند نقطه ( … ) یا نقاط تعلیق
نشانه حذف حروف یا کلمات است یا قسمتی از مطلب که نویسنده نمیخواهد آن را ذکر کند. مانند : لنت ، شمع ، پلاتین و… را لوازم اتومبیل میگویند.

ویرگول یا کاما ( ، )
نشانه مکثی کوتاه است که قسمتهای کلام را از هم جدا می سازد این نشانه در موارد زیر به کار میرود :
الف : عطف بیان با نشانه مکث از جمله نوشته میشود مانند : اندیشه ، وجه امتیاز انسان از حیوان است.
ب : بین دو واژه مکرر مانند : جام ، جام جم بود و آینه ، آینه اسکندر.
ج : بین دو رقم برای مثال : در کشور ما ، در سال ۰۰۰۹ ، ۸۶۳۱  نوع کتاب منتشر شد

پاراگراف یا بند

بند بند کردن گفتار ، در نوشته ها ، هر نوشته ممکن است از چند پاراگراف (قسمت) تشکیل یابد ، وقتی از مطالبی به مطلب دیگر پرداخته میشود و به اصطلاح پاراگراف عوض میشود ، باید از سر سطر شروع کرد و فاصله بیشتراولین سطر را رعایت نمود تا پاراگراف جدید مشخص شود.

پرانتز ( )
جای کلمه «یعنی» را می گیرد و نویسنده را از نوشتن این کلمه بی نیاز میکند.
گاهی جمله معترضه ، میان پرانتز نهاده میشود.
برای جمله های دعایی و نفرینی مانند : امیرکبیر (خدایش بیامرزد) از خدمتگزاران واقعی بود.

 

 

قلاب [ ] کروشه

الف : وقتی مطلبی جزء اصل کلام نباشد در میان [ ] نوشته میشود.
ب : در نمایشنامه ها ، دستورهای اجرایی در داخل قلاب نوشته میشود.
ج : برای کامل کردن جمله ها و افزودن برخی واژه ها به آن .
د : برای توضیحی مطلبی ضمن نقل قول از دیگران مثل : آنان [جویندگان طلا] از ارتکاب هیچ جنایتی باک نداشتند .
ه : به جای پرانتز داخل پرانتز مثل : روته ، بزرگترین مورخ یونانی (رجوع کنید به تاریخی  [  historyچاپ دوم] )

نقطه ویرگول ( ؛ )
نشانه وقف موقف است ، لکن بیشتر و طولانی تر از ویرگول. موارد استعمال آن چنین است :
الف : میان دو جمله که به وسیله کلمات ربط ، معنا ، به همدیگر مربوط میگردد ، نهاده میشود ، یعنی در مواردی که جمله
بعدی،معنای جلمه قبلی را روشن و کامل سازد. مانند:زندگی ماسیال است؛هرگز این سیلان قطع نمیشود وهرگز متوقف نمیگردد.
ب: قبل از واژه هایی مانند : همچو ، مثل ، برای مثال ونظیر اینها
ج : به جای حرف ربط ، میان دو جمله ساده که از لحاظ مفهوم با هم مقابله یا تناقض داشته باشد ، برای مثال : مال از
بهر آسایش عمر است ؛ نه عمر از بهر گردآوردن مال

گیومه « » ))
در آغاز و انجام آنچه از گفته دیگران به عنوان شاهد یا مدرک در نوشته ای آورده میشود ، می گذارند ، مانند : سقراط گفت : «غرض این نیست که عقیده من یا شما غالب شود ، غرض این است که هر دو برای رسیدن به حقیقت کوشش و مبارزه کنیم»
نکته : در صورتی که عبارت نقل شده مفصل و مشتمل بر چندین بند باشد ، این علامت را در آغاز و انجام همه بندها قرار میدهند.

علامت استفهام ( ؟ )
این علامت گاهی نشانه سوال و گاهی نشانه تردید است موارد استعمال علامت سوال از این قرار است :
الف : در آخر جمله های استفهامی گذاشته میشود : درباره کتاب اخیر من چه میگویند ؟

علامت تعجب ( ! )
این نشانه را علامت تعجب نامیده اند ، لکن تنها نشانه شگفتی و تعجب نیست ، بلکه پس از هر واژهای که بیانگر یکی
از انفعالات شدید نفسانی باشد ، نهاده میشود از قبل : «تعجب» ، «تأکید» ، «تحقیر» ، «تنفر» ، «ترحم» «شک و تردید» ،
«تهدید» ، «حسرت» «آرزو» ، «درد و الم » ، «ندا و خطاب» و «شور و هیجان»

خط فاصله ) – )
خط فاصله یا «نیم خط» برای فاصله دادن میان کلمات ، هجاها ، حروف و ارقام به کار میرود

الف. پیش و پس از عطف بیان یا جمله معترضه ، مثل : اگر پرسیده شودو البته در این گفته من هیچ قصد توهینی ندارم که چرا ملتهای متمدن این همه جنگ افروزی میکنند و
ب. در مکالمه میان اشخاص نمایشنامه و داستان ، یا در مکالمات تلفنی در ابتدای جمله و در سر سطر به جای نام گوینده
نهاده میشود.
ج : به جای واژه«تا» میان دو عدد یا دو واژه برای مثال صفحه های ، ۹-۵تیر مرداد شهریور.
د :میان دو اسم خاص که از مبداء و مقصد یک مسیر باشد : قطار تهران اصفهان
ه : پس از شماره ترتیب مطالبی که باید برشماری شود ، میگذارند ، مثال : اصول دین و مذهب پنج است: ۱- توحید ۲- نبوت ۳- معاد ۴- عدل ۵- امامت

یک بیانیه کامل برای نمونه

بیانیه درباره خصوصی سازی مدارس به جای تبدیل مدرسه به بنگاه اقتصادی، مدیریت مدارس دولتی را تقویت کنید

تصویـب بسـته حمایتـی از مـدارس غیردولتـی در وزارت آمـوزش و پـرورش و ابـاغ آییـن نامه اجرایـی آن بـه مـدارس، تردیدهـای جـدی در مـورد تحقـق عدالـت آموزشـی را افزایـش داده اسـت. سیاسـتهای ایـن بسـته نشـان میدهـد کـه «واگـذاری مـدارس بـه بخـش خصوصـی» بــا ســرعت بالایــی افزایــش مییابــد. در همیــن راســتا وزیــر آمــوزش و پــرورش نیــز وعــده داده کـه طـی یکـی دو سـال آینـده، تعـداد مـدارس غیردولتـی کشـور  ۵۰درصـد رشـد خواهـد داشــت! بــه نحــوی کــه تعــداد ایــن مــدارس از  ۸درصــد بــه  ۱۲درصــد کل مــدارس کشــور میرسـد. بـا وجـود اینکـه هـدف مسـئولین آمـوزش و پـرورش از ایـن تصمیمـات، خیرخواهانه و در جهـت بهبـود کیفیـت تعلیـم  زنـگ خطـری اسـت کـه از ذبـح عدالـت آموزشـی حکایـت میکنـد. معتقدیــم کــه هــر تصمیمــی بــرای واگــذاری ادارهی مــدارس بــه بخشهــای غیردولتــی بایــد

مبتنـی بـر اصـول ذیـل باشـد:

 .۱تشـکیل نظـام مقـدس جمهـوری اسـامی ایـران مقدمـهی شـکوفایی تمـدن نویـن اسـامی اسـت و ایـن امـر بـدون اهتمـام جـدی در سـاماندهی بـه نظـام آمـوزش و پـرورش کشـور بـه عنـوان یکـی از تأثیرگذارتریـن و مهمتریـن نهادهـای سـازندهی فرهنـگ کشـور محقـق نخواهـد شـد. واضـح اسـت کـه نظـام تعلیـم و تربیـت در صورتـی میتوانـد ایـن وظیفـه خطیـر را بـه انجـام رسـاند کـه بـر مبنـای آرمانهـای انقـاب اسـامی و بـه ویـژه تأمیـن عدالـت آموزشـی متحـول شـود.

 .۲آمـوزش و پـرورش یـک نهـاد حاکمیتـی اسـت و نـه غیرحاکمیتـی! از ایـن رو اگرچـه ادارهی آن بـه مشـارکت مـردم و حتـی نهادهـای غیردولتـی نیازمنـد اسـت، امـا الگـوی ایـن مشـارکت بایـد در چارچـوب سیاسـتهای تربیتـی جمهـوری اسـامی ایـران باشـد. بـه همیـن دلیـل، هـر تصمیـم در آمـوزش و پـرورش، در صـورت نقـض سیاسـتهای تربیتـی نظـام مطـرود اسـت، حتــی اگــر مشــارکت مــردم را در آمــوزش و پــرورش افزایــش دهــد! در ایــن میــان، سیاســت عدالــت آموزشــی بــه عنــوان یکــی از اصــول تربیتــی در نظــام جمهــوری اســامی ایــران از جایـگاه ویـژهای برخـوردار اسـت.

.۳عدالت آموزشی هنگامی محقق میشود که:

الــف) «اســتعداد و تــاش» دانشآمــوزان تنهــا مــاک توزیــع امکانــات و دسترســی بــه فرصتهــای آموزشــی باشــد؛

ب) کیفیت تعلیم و تربیت از درآمد خانواده متربیان مستقل باشد؛

ج) ادارهی مدارس به گونهای نباشد که باعث بازتولید طبقات اجتماعی شود؛

د) همچون رویکردهای لیبرال، دانشآموز به عنوان یک «مشتری» تلقی نگردد؛

ه) مشـارکت مـردم در ادارهی آمـوزش و پـرورش بـه نحـوی فعـال گـردد کـه هـدف و حاصـل آن شـکوفایی تمـام اسـتعدادهای کشـور باشـد نـه اینکـه مشـارکت مـردم بـه تجاریسـازی نهـاد تربیـت بیانجامـد و دسـتاویزی بـرای فزونـی ثـروت مالـکان مـدارس غیردولتی باشـد. انتظـار مـیرود کـه عملکـرد مسـئولین وزارت آمـوزش و پـرورش بـر اسـاس ایـن اصول سـامان یابـد امـا واگـذاری مـدارس بـه بخـش غیردولتـی بـه نحـوی کـه در بسـتهی حمایتـی از مدارس غیردولتـی ذکـر شـده اسـت، نوعـی پـاک نمـودن صـورت مسـأله و در تعـارض بـا اصـول فـوق اسـت. از ایـن رو مـا دانشـجویان بسـیجی دانشـکدههای روانشناسـی و علـوم تربیتـی کشـور، بنـا بـه وظیفـهی دینـی و تخصصـی خـود لازم میدانیـم مـوارد ذیـل را بـه دولـت و بـه ویـژه وزیـر محتـرم آمـوزش و پـرورش تذکـر دهیـم:

 .۱اعطـای مجـوز بـه متقاضیـان تأسـیس مـدارس غیردولتـی فقـط در صورتـی میتوانـد موجـه باشـد کـه انگیـزهی اصلـی متقاضیـان، «تعلیـم و تربیـت بـا کیفیـت بـرای تمـام افـراد جامعـه» باشـد، نـه کسـب سـود اقتصـادی. نامگـذاری «مـدارس غیرانتفاعـی» در قانـون سـال  ۱۳۶۸نیـز برخاسـته از همیـن اصـل اسـت. امـا واقعیـت ایـن اسـت کـه بسـیاری از مـدارس ایـن چنینـی، کامـا انتفاعـی هسـتند و بـه منبعـی بـرای کسـب درآمـد تبدیـل شـدهاند. آیـا تبدیـل مـکان تعلیـم و تربیـت بـه محـل درآمـد بـه معنـای فسـاد در نظـام تربیتی کشـور و دکان شـدن مدرسـه نیســت؟ آیــا بــا ایــن فســاد فرهنگــی اقتصــادی بــه ارزش و اعتبــار علــم، خدشــه وارد نشــده اسـت؟

 .۲دانش آمــوزان مــدارس غیردولتــی نســبت بــه دانش آمــوزان مــدارس دولتــی، از امکانــات کیفیـت آموزشـی بالاتـری برخوردارنـد. بـه عنـوان نمونـه، در حالـی کـه مـدارس عـادی حـدود ۸۰درصـد کل دانشآمـوزان را در بـر میگیرنـد، از بیـن  ۳۹نفـر برتـر کنکـور در سـال ،۱۳۹۱ تعـداد پذیرفته ً شـدگان مـدارس غیردولتـی تقریبـا معـادل پذیرفتهشـدگان مـدارس عـادی بـود ایـن واقعیـت نشـان میدهـد کـه بـر خـاف ادعـای مسـئولین آمـوزش و پـرورش، تأسـیس مـدارس غیردولتـی نتوانسـته بـه افزایـش کیفیـت مـدارس دولتـی کمـک کنـد و بـه عکـس، فاصلـه کیفـی ایـن دو دسـته از مـدارس بـه بازتولیـد طبقـات اجتماعـی منجـر شـده اسـت. در ایـن رابطـه، لازم اسـت بـه ایـن تأکیـد رهبـر معظـم انقـاب بیشـتر توجـه کنیـم: «نـگاه غیـر عدالتمحـور، ایـن اسـت کـه مـا در کشـور مـدارس پیشـرفتهی مجهـز بـه بهتریـن تجهیـزات در یــک جاهایــی، و مــدارس محــروم کپــری یــا شــبیه کپــری در یــک مناطــق دیگــر داشــته باشـیم؛ معلـم ممتـاز برجسـته بـرای تعـدادی از مـدارس و معلمـان خسـته یـا کم سـواد بـرای تعــداد دیگــری از مــدارس داشــته باشــیم… البتــه عدالــت بــه معنــای ایــن نیســت کــه مــا بــا همـۀ اسـتعدادها بـا یـک شـیوه برخـورد کنیـم؛ نـه! اسـتعدادها بالاخـره مختلـف اسـت؛ نبایـد بگذاریـم اسـتعدادی ضایـع بشـود و بـرای پـرورش اسـتعدادها بایسـتی تدبیـر بیندیشـیم. در ایـن تردیـدی نیسـت. امـا مـاک، بایـد اسـتعدادها باشـد، لاغیـر. عدالـت ایـن اسـت». ()۱۳۸۵/۲/۱۲
لازم بـه یـادآوری اسـت کـه پـس از گذشـت حـدود ۲۵سـال از تصویـب قانـون مـدارس غیـر انتفاعـی، تنهـا حـدود از مـدارس کشـور غیـر انتفاعـی هسـتند و همیـن نیـز بـه دلیـل عـدم برنامهریـزی و نظـارت صحیـح بـرای ذبـح عدالـت آموزشـی کفایـت میکننـد. آیـا توسـعه ی مـدارس غیردولتـی بـه %۱۲در طـول تنهـا دو سـال مشـکلات موجـود را مضاعـف نخواهـد سـاخت و آیـا ایـن سـرعت در واگـذاری مـدارس بـه بخـش غیردولتـی، منجـر بـه عـدم نظـارت صحیـح بـر ایـن مـدارس و تبعیـض آموزشـی بیشـتر در عرصـه ی تعلیـم و تربیت کشــور نخواهــد شــد؟ آیــا واگــذاری امــور بــه بخــش غیردولتــی نیازمنــد طمأنینــه و نظــارت بیشـتری نیسـت؟
بنـا بـه اعـام مسـئولین وزارت آمـوزش و پـرورش، بسـته حمایتـی از مـدارس غیردولتـی قـرار اسـت بـا کاهـش جمعیـت دانش آمـوزی مـدارس دولتـی، باعـث افزایـش کیفیـت آمـوزش آنهـا شـود امـا تجربـهی ۲۵سـالهی مـدارس غیرانتفاعـی نشـان میدهـد کـه چنیـن انتظـاری دور از واقعیـت اسـت! راه صـواب آن اسـت کـه مسـئولین امـر بـه جـای پرداختـن بـه چنیـن راهکارهــای خاقانــهای، کــه انحــراف از مســیر اصلــی تحــول مطلــوب در نظــام آمــوزش و پــرورش محســوب میشــود، وجهــهی اصلــی همــت خــود را متوجــه بهینه ســازی مدیریــت منابــع مالــی و بهبــود کیفیــت نظــام مدیریــت مــدارس دولتــی نماینــد و در ایــن مســیر از فعالسـازی ظرفیـت اوقـاف، خیریـن، حوزههـای علمیـه و مسـاجد کـه نهادهـای ریشـه دار در فرهنـگ اسـامی ایرانـی هسـتند، غفلـت نکننـد.

در پایــان یــادآور میشــویم کــه یکــی از عوامــل مهــم تصویــب طرح هــای نســنجیده در وزارت خانـه ی حسـاس آمـوزش و پـرورش را میتـوان اتخـاذ تصمیمـات بـزرگ و سرنوشت سـاز پیـش از طـرح و نقـد در مجامـع نخبگانـی بـه ویـژه دانشـگاه ها و حوزه هـای علمیـه دانسـت.

بی شـک ایجـاد فضـای تعاملـی میـان وزارت آمـوزش و پـرورش و متخصصیـن امـر تعلیـم و تربیـت بـه سیاسـتهایی مطلوبتـر خواهـد انجامیـد. از ایـن رو از مسـئولین ایـن وزارتخانـه انتظــار مــیرود پیــش از تصویــب و اجــرای چنیــن بســتهها و آیین نامه هایــی، فضــا را بــرای تعامـل سـازنده بـا منتقدیـن و متخصصیـن ایـن حـوزه فراهـم نماینـد. همچنیـن از مسـئولین مربوطـه بـه ویـژه جنـاب آقـای دکتـر علیاصغـر فانـی، وزیـر محتـرم آمـوزش و پـرورش، تقاضـا داریـم کـه هـر چـه سـریعتر در تصمیمـات مناقشـه پذیر خـود در راسـتای خصوصی سـازی وزارتخانـه ی متبـوع خـود تجدیدنظـر کننـد. در صـورت ادامـه رونـد فعلـی، دانشـجویان بـه نحـو مقتضـی وارد عمـل خواهنـد شـد.

والسلام علیکم و رحمه الله

مطلب پیشنهادی

جزوه جریان شناسی سیاسی

جریان شناسی سیاسی درک درست از تحولات سیاسی اجتماعی ایران به خصوص سال های پس …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.